Potřeba dodatečných živin v důsledku stresu psychického, fyzického a výživového

Dobrá výživa je klíčem k vitalitě, dlouhověkosti a odolnosti vůči nemocem. Přestože k delšímu životu nám dnes pomáhají léky, teprve díky celoživotnímu návyku správného stravování si jej můžete užít naplno. To, že nevykazujete žádné příznaky onemocnění, nemusí nutně znamenat, že jste zcela zdraví. Některé věci se projeví teprve po určité době, která může trvat i roky. Pomalu vystupují na povrch a poté s překvapí. Správnou péčí o své zdraví se tak pojišťujete proti problémům v budoucnosti.

Dnešní životní styl a prostředí znamenají, že potřebujeme dělat něco navíc, abychom kompenzovali výpadky způsobené zameškanými jídly, fast foody, vyčerpáváním půdy či moderními metodami hospodaření. Věděli jste, že…

– Studie prokázaly, že průměrný úbytek vápníku a železa v některých druzích ovoce a zeleniny kvůli vyčerpávání půdy činí až 30 %?- Kvůli skladování a dopravě mnohé komerční farmy sklízejí plodiny zelené – dříve, než se v rostlině přirozenou cestou vytvoří skutečné živiny?

– Vařená mrkev ztrácí téměř veškerý vitamín A a E?

– Vařením špenátu ztratíte téměř všechen zinek, vitamín K, vitamín B6 a folát?

– Při zpracování mnoha potravin dochází k významné ztrátě sacharidů a sterolů? To ale neznamená, že byste nemohli z potravy získat veškeré potřebné živiny. Pouze to znamená, že jí potřebujete konzumovat mnohem více. A to v konečném důsledku znamená vyšší kalorický příjem… a finanční náklady!!

Dalším problémem je stres:

Psychologický stres

Žijeme v rychle se měnícím světě, který se vyznačuje nebývalou úrovní společenského a pracovního tlaku. Vědecké studie jasně ukázaly, že psychologický stres snižuje odolnost imunitního systému. Čím vyšší je stres, tím větší je potřeba živin.

Fyzická námaha

S tím, jak tělo vytváří energii pro pohyb svalů, dochází k uvolňování škodlivých volných radikálů, pro jejichž eliminaci jsou zapotřebí antioxidanty. Lidé, kteří intenzivně cvičí, potřebují více antioxidantů než průměrný člověk. K uvolňování volných radikálů však dochází i při tom, když stojíme nebo při chůzi. V případě nedostatečné výživy může ve vašem těle docházet k akumulaci oxidačních poškození, jež mohou nepříznivě ovlivňovat váš imunitní systém a v konečném důsledku mohou významnou měrou přispět ke vzniku závažného onemocnění. V nejlepším případě můžete pociťovat únavu nebo letargii. Čím vyšší je stres, tím větší je potřeba živin.

Stres vyvolaný výživou

Již jsme zmínili nutriční výpadky způsobené vyčerpáváním půdy, nesprávnými stravovacími návyky, moderními zemědělskými postupy či zpracováním potravin. Lidské tělo nebylo navrženo tak, aby fungovalo na bílý chléb, sušenky, hranolky či převařená jídla. Pro správné fungování potřebuje čerstvou a syrovou stravu. Tepelným zpracování potraviny ztrácí svou nutriční hodnotu a v některých případech se mění pouze na prázdný zdroj kalorií. Mezi námi je však málo lidí, kteří se dobrovolně vzdají moderního způsobu života. Mnozí z nás se alespoň snaží tento problém kompenzovat. Ale i když se o to snažíme, obsahuje ovoce a zelenina, které jíme, skutečně potřebné živiny? Čím vyšší je stres, tím větší je potřeba živin.

Stres vyvolaný životním prostředím

Věříme, že nejvážnější hrozbou pro lidské zdraví je oxidační stres vyvolaný toxiny v životním prostředí. Za posledních 70 let bylo do našeho životního prostředí vneseno přes 75 000 syntetických chemických látek, z nichž pouze zlomek byl testován s ohledem na jejich bezpečnost pro lidské zdraví. Tyto látky jsou obsaženy v naší vodě, v půdě, ve vzduchu, který dýcháme, ve výrobcích, které používáme, i v materiálech, ze kterých stavíme, zařizujeme a dekorujeme své domovy. Před těmito látkami není úniku. Pesticidy byly nalezeny ve sněhu na severním pólu i v tkáních tučňáků na jižním pólu. Fakt, že potraviny jsou certifikovány jako organické, neznamená, že neobsahují žádné toxiny. Čím vyšší je stres, tím větší je potřeba živin.

Tuto zvýšenou potřebu se můžete pokusit kompenzovat tím, že budete jíst více a extrémně dobře. Celodenním spásáním syrové brokolice, čerstvé šťávy ze syrové zeleniny, více brokolice a více syrové zeleniny… rozumíte! A ani tehdy si nebudete moci být jisti. Proto doporučujeme užívání doplňků stravy, a proto také věříme, že doplňky by měly být do velké míry založeny na superpotravinách, což je případ Nuzest Good Green Stuff; syrová a koncentrovaná listová zelenina, ovoce, zelenina a bobule, vše bohaté na živiny… s přidanou dávkou extra vitamínů a minerálů pro všechny případy!

Autorem tohoto článku je

Monique Bolland – Zakladatelka a produktová manažerka Nuzest

Monique Bolland je autorem dalších článků

Strava a výživa

Zdraví a pohoda

Podobné články

Cliff Harvey

Význam bílkovin v aktivním životním stylu

Myslím, že v dnešní době téměř každý ví, že „potřebuje“ bílkoviny, při mých přednáškách a seminářích však stále dostávám otázky jako: „Co když v důsledku konzumace bílkovin přiberu?“, nebo „Nenarostou mi v důsledku nadměrné konzumace bílkovin příliš velké svaly?“. A zatímco většina z nás ví, že potřebujeme jíst „dostatek“ bílkovin, méně lidí už si uvědomuje, kolik znamená „dost“ – […]

Prohlédněte si

Cliff Harvey

Acidobazická rovnováha a výživa

Your body needs to remain ever so slightly alkaline (the opposite to acidic) to survive. One of the simplest ways to stay in perfect pH balance is through diet and alkaline-forming foods. Naturopath Cliff Harvey explains the importance of acid/alkaline balance in your diet.

Prohlédněte si