Acidobazická rovnováha a výživa

Spread the love

Aby vaše tělo dokázalo přežít, musí zůstat trvale mírně zásadité (což je protiklad kyselosti). Jedním z nejjednodušších způsobů, jak si udržet správnou rovnováhu pH, je prostřednictvím výživy a potravin podporujících tvorbu zásaditých látek. Naturopat Cliff Harvey vysvětluje význam acidobazické rovnováhy ve vaší výživě.

Vše, co jíme, organismus stráví a rozloží na mnohem menší sloučeniny: bílkoviny na jejich základní aminokyseliny, dlouhé sacharidové řetězce na jednoduché cukry, jako jsou fruktóza, glukóza či galaktóza, a tuky na glyceridy a mastné kyseliny. V trávené potravě se nachází také velké množství nekalorických látek (látek, které neposkytují energii), přičemž tyto látky mají také vliv na lidské tělo. Tématem, jež se v poslední době těší zvýšenému zájmu zejména v oborech komplementární medicíny a holistické výživy, je acidobazická (nebo kyselo-zásaditá) rovnováha potravy, kterou konzumujeme. Různé sloučeniny produkované v průběhu trávení, jež následně obíhají v našich tělech a jsou buď zužitkovány nebo vyloučeny, mohou být kyselotvorné nebo zásadotvotné. Pokud konzumujeme velké množství kyselotvorných potravin a málo zásadotvorných potravin, vznikne stav, jenž se nazývá metabolická acidóza. Není technicky správné říci, že se krev stane „nadměrně kyselou, jak mnozí tvrdí. Příliš kyselotvorná strava však má významný celkový vliv na zdraví, přičemž mnohé problémy jsou způsobeny tím, že lidské tělo musí krev a buňky s potenciálně příliš kyselým pH „neutralizovat(vracet je zpět do normálu). Krevní a buněčné pH patří mezi nejpřísněji sledované hodnoty v těle. Některé ze způsobů, kterými se tělo snaží udržet normální hodnotu pH:

    • Rozklad kostní tkáně s cílem zajistit produkci vápníku (jenž je silně zásaditý), čímž může docházet k oslabování kostí.

    • Rozklad svalových tkání kvůli uvolnění glutaminu, což je vysoce zásaditá aminokyselina a zároveň nejrozšířenější aminokyselina ve svalové tkáni. To může mít za následek pokles svalové hmoty, horší regeneraci a pokles zásob glutaminu, což může rovněž hrát roli v oblasti imunity a dobrého zdravotního stavu.

I částečné zvýšení krevního pH s sebou může přinášet dodatečné projevy v podobě častějších zánětů či zvýšené inzulinové rezistence. Oba tyto faktory přitom přispívají ke vzniku srdečních onemocnění, cukrovky, rakoviny nebo dalších metabolických onemocnění.

Potraviny je možné analyzovat s ohledem na jejich čistý vliv na tělesnou acidobazickou rovnováhu pomocí měřítka známého pod názvem potenciální renální zátěž kyselosti (Potential Renal Acid Load – PRAL).

Čím vyšší je hodnota PRAL, tím větší je renální zátěž kyselosti pro organismus.

Čím nižší je hodnota PRAL, tím vyšší je účinek potraviny na zásaditost v organismu.

 

Potravina Hodnota PRAL>
Sýry (s více než 15 g bílkovin ve 100 g) 23.6
Maso a masové výrobky 9.5
Sýry (s méně než 15 g bílkovin ve 100 g) 8
Ryby 7.9
Bílá mouka 7
Těstoviny 6.7
Bílý chléb 3.5
Mléko a další mléčné výrobky (kromě sýrů) 1
Tuky a oleje 0
Zelenina -2.8
Čerstvé ovoce a ovocné džusy -3.1
Brambory -4

*Hodnoty PRAL se uvádějí v mEq/100 g (miliekvivalent na 100g).

*Výše jsou uvedeny jen vybrané potraviny. Podrobnější přehled najdete např. v tomto článku: Acid Base Foods PRAL.

Good Green Stuff je vysoce alkalickou potravinou, která může tělu pomoci při obnovení jeho acidobazické rovnováhy.

Proteinový izolát ze zlatého hrachu je zásadotvorný. Clean Lean Protein – je produkt dosahující hodnoty pH 7,8!

 

Autorem tohoto článku je

Cliff Harvey – ND, Dip.Fit, PhD(c), HbT, Adv.Psych-K, naturopat a spisovatel

Cliff Harvey je autorem dalších článků

Strava a výživa

Zdraví a pohoda

Související články

Cliff Harvey

Význam bílkovin v aktivním životním stylu

Spread the loveMyslím, že v dnešní době téměř každý ví, že „potřebuje“ bílkoviny, při mých přednáškách a seminářích však stále dostávám otázky jako: „Co když v důsledku konzumace bílkovin přiberu?“, nebo „Nenarostou mi v důsledku nadměrné konzumace bílkovin příliš velké svaly?“. A zatímco většina z nás ví, že potřebujeme jíst „dostatek“ bílkovin, méně lidí už si uvědomuje, kolik znamená … Pokračujte ve čtení "Význam bílkovin v aktivním životním stylu"

PROHLÉDNĚTE SI